Bulgarije

Muggen !!! Bohhh…. Vannacht hard gestoken in mijn dikke teen. Heb zo’n jeuk er aan tijdens het rijden dat ik overweeg hem straks tijdens een plaspauze er van af te knagen. In het noorden van Noord-Macedonië staken we de grens over bij het plaatsje Gyueshevo. Vandaag stond eigenlijk niets op het programma. Alleen maar in ons busje karren en dat deden we dan ook. Onderweg kwamen we langs leuke dorpjes dus we zagen genoeg . Shisharka spot in Pernik was een camping plek waar we overnachtten op basis van een vrijwillige bijdrage. Eigenaar Chris had het helemaal zelf gebouwd. De weg ernaar toe lag bezaaid met dikke stenen waardoor we goed moesten uitkijken waar we reden. Het enige restaurantje in het dorpje was gesloten. Zonder te eten naar bed ? Nee hoor, hij kwam ons een bordje brengen met allemaal kaasjes en een dikke lekkere tomaat 🍅 en twee biertjes 🍻 🤗. Wat een lieve man !

Grens Macedonië-Bulgarije bij plaatsje Gyueshevo
Helling afgebrokkeld
Camping Shisharka spot
Langs de weg overal van dit soort monumenten
Ook in stadjes die we langs kwamen zagen we deze flatgebouwen met communistische kunst. Tel je de schotelantennes ?
Vaak zagen we dit soort militaire opstellingen van tanks of MIG’s. Beetje indruk willen maken op de klanten….. achja

Central Balkan National Park

‘s Morgens vroeg vertrokken we naar Koprivshtitsa, een oud dorpje in het zuiden van het Central Balkan NP en ten oosten van de hoofdstad Sofia. Ik kwam ooit eens foto’s tegen van dit über Bulgaarse dorpje en sindsdien bleef de gedachte hangen dat ik deze plek bezocht moest hebben ✅. Hoogstwaarschijnlijk is dit één van de mooiste dorpjes die Bulgarije rijk is. Alle straatjes zijn geplaveid met ronde klinkers. De pittoreske huisjes zijn gemaakt van hout en in hele aparte kleuren geschilderd. De mooiste huisjes liggen echter achter een stenen muur verborgen. Met een beetje geluk heeft één van de inwoners de poort laten openstaan zodat we een blik naar binnen kunnen werpen. Nabij de kronkelende straatjes zagen we veel beekjes die allemaal uitmonden in de Topolnitsa rivier die het dorpje in tweeën spleet. Links en rechts zagen we wat toeristen maar gelukkig géén bussen met gillende Chinezen. Deze Balkan-parel kunnen we nu afvinken ✅ van onze to do list. Been there, done that, got the T-shirt !

Camping Countryside
Even smatsen bij Antonio grill bar in Gorna, Oryahovitsa
Halve liter bier voor 1,10€.

The Founders of the Bulgarian State Monument

2400 ton bewapeningsstaal en 50.000 kubieke meter beton werd gebruikt voor de constructie van dit 70 meter hoge en 140 meter brede kubistische/brutalistisch kunstwerk welke meteen ook het grootste openluchtmozaïek-drieluik van Europa is (!).

Een kronkelweg aan de zijkant van de Ilchov bair-heuvel op het grondgebied van het natuurpark Shumen Plateau leidde ons naar de plek waar de voorvaderen van de Bulgaarse staat staan afgebeeld. Gelukkig was de weg stukken beter dan die naar Buzludzha. Bovenop de berg was een grote parkeerplaats en we zagen al mensen op terrasjes zitten. Het bouwwerk zelf is zó groot dat we het vanuit een dorpje op 30 kilometer afstand nog konden zien. We voelden ons heel klein toen we tussen de betonnen blokken door liepen. Het leek wel of we in een aflevering van Transformers meespeelden 😂. Her en der zagen we al losse stukjes beton en mozaïek liggen. Ook klinkers en dekstenen lagen los. We hadden niet de indruk dat er genoeg onderhoud werd gepleegd aan dit toch wel belangrijke monument dat gebouwd is ter viering van het ontstaan van de staat Bulgarije 🇧🇬 zo’n 1300 jaar geleden. Vanuit het stadje Shumen hadden we ook kunnen beginnen aan het traplopen van 1300 treden. Dit hebben we maar niet gedaan. Waarom een trap nemen als je ook met de auto naar boven kunt gaan ? Maar er zijn hier mensen die dit iedere dag doen. Let wel: dit is nog altijd 2,5 keer zoveel als de Wilhelminaberg beklimmen (508 traptreden). Goed voor je hart, vergif voor je knieën.

Varna en Camping Laguna Zwarte zee

Bij het stadje Varna aan de Zwarte zee namen we een camping. Maar eerst wilden we even naar de haven en het strand. De camping was niet al te mooi maar het was wel weer lekker goedkoop (15€). Onder aan de berg in het restaurant hadden we lekker gegeten. Ook in Bulgarije is het erg goedkoop qua uit eten. Zonder gek te doen betaal je voor een gewone maaltijd 8-12€. Dan heb je een lekkere lap vlees met groenten en frietjes. Voor een halve liter bier betaal je 1,10-2,00€. Ligt er natuurlijk een beetje aan waar je bent in het land.