Bocas del Toro Archipel, Panama ๐Ÿ‡ต๐Ÿ‡ฆ

Lopend de grens over ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ท๐Ÿ‡ต๐Ÿ‡ฆ

Al vroeg vertrokken we met ons jeepje naar de grens bij Sixaola. We besloten de jeep ter plekke langs de weg te parkeren want deze mochten we van de verhuurder niet over de grens meenemen. We zagen sowieso geen verkeer bij deze grensovergang. Beetje raar. Waarschijnlijk i.v.m. Corona. Allereerst moesten we ons melden bij de douane van Costa Rica voor een exit-stempeltje in ons paspoort (alez wรฉรฉr een stempel ๐Ÿ˜Š). Via een brug over Rio Sixaola kwamen we Panama binnen. Hier stonden drie bazen die ons paspoort controleerden. Een jongetje stond te wachten om ons naar het immigratiekantoor te brengen. Het duurde een dik half uur om alle paperassen in orde te maken. Het jongetje bracht ons vervolgens naar een busje dat klaar stond om ons naar het haventje in Almirante te brengen. Hier pakten we een watertaxi en 45 minuten later stonden we op Isla Colรณn, het grootste eiland van Bocas del Toro. Het is een eilandengroep heel dicht bij de grens met Costa Rica ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ท en Panama ๐Ÿ‡ต๐Ÿ‡ฆ. Het is Caribisch gebied, vandaar de schitterende stranden die we hier zouden gaan zien. Deze eilanden staan bekend om hun ongelooflijke biodiversiteit en zo te zien was het erg populair bij eco-reizigers op blote voeten die zich helemaal de tyfus hadden geyogad. Maar ook zagen we veel backpackers en surfdudes met knotjes. In ons hostel zaten alleen maar surfdudes. Allemaal hadden ze wel ergens een pleistertje of een bandage. Om de hoek ligt Punta Kurva. Een plek waar deze dudes hun kunsten vertonen. Leuk om maar te kijken maar ik moest er niet aan denken om een kwartier in het water te liggen wachten op die mooie golf die me 5 seconden plezier zou gunnen op mijn plankje. Langer dan vijf seconden heb ik niemand overeind zien blijven staan overigens. Qua tijd een slechte investering maar eerlijk is eerlijk: als je zoโ€™n golf kunt bedwingen dan ben je een baas en daar mag je best trots op zijn ๐ŸŒŠ

Video grensovergang

In de rij bij de douane van Costa Rica ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ท.
Een exit-stempeltje bij het verlaten van Costa Rica ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ท.
In de rij voor de immigratiedienst van Panama ๐Ÿ‡ต๐Ÿ‡ฆ.
Aanmelden bij de immigratiedienst van Panama ๐Ÿ‡ต๐Ÿ‡ฆ.
In het busje naar de haven van Barrio Frances.
Wachten op de speedboat.

Bocas town

Bocas Town is een klein gezellig dorpje met een haventje, kleine winkeltjes en restaurantjes geschilderd in hele vrolijke Caribische kleuren. Ik heb even mijn best gedaan maar hier krijg je niemand wild gemaakt. Iedereen lijkt wel gevangen in zo’n trance-momentje, vol op de kokos. Hier vind je gรฉรฉn kansloze slissers met Gucci-tasjes en bontkraagjes maar voornamelijk veel surfdudes die hun leven op het spel zetten voor die ene goeie golf. Bocas del Toro is de ultieme eilandbestemming voor een ontspannen, tropisch uitje. Lekker de hele dag naar de golfjes kijken en op leuke strandjes lopen met een blikje bier in je knuisten.

Het pittoreske haventje van isla Colรณn ๐Ÿฅฐ.

Tesoro Escondido Lodge Cabinas ๐Ÿ˜

Dit hostel is รฉรฉn van de mooiste hostels waar ik ooit ben geweest. Voor 55โ‚ฌ per nacht (!) weliswaar ver boven ons budget maar eijjjโ€ฆ. Kijk even waar we drie nachten mogen slapen. Zoveel betaal je bij ons in Nederland voor een Formule 1 krikhotel. Het hostel is gebouwd op een rots en ligt naast het beroemde Bluff-strand. De weg er naar toe is zanderig en op sommige plekken is de weg door de golven weggeslagen. We konden ons eigen eten meenemen maar we konden ter plekke ook eten wat de pot schafte. Voor gemiddeld 13,50$ hadden we een dinner en voor 5,50$ maakten ze ons een ontbijtje met ei. Surfers van over de hele wereld kwamen hierheen om de zee te bedwingen. Twee hondjes en een kat maakten de staf compleet. De staf bestond uit jonge mensen die hier een zakcentje bijverdienden. Super aardige gasten. We liepen de trap omlaag en kwamen terecht op een privรฉ-strandje helemaal omgeven door de zee. Morgen vertrekken we weer naar Costa Rica richting Monteverde in het midden van het land ๐Ÿ˜Š๐Ÿ‘Œ๐Ÿป.

Luiaard.
Uitzicht vanuit onze cabin.

Video lodge

Onze kleurrijke cabin.
Ontbijtje met uitzicht op de zee.

De stranden

De stranden hier zijn supermooi. Zeer zeker Bluff-beach (!). Houd je echter van gerepte stranden zoals bij resorts waar ze ieder uur de aangewaaide blaadjes uit het zand harken dan is dit niks voor jou. Wat hier op het strand aanspoelt blijft ook liggen. Zeewier, wreckwood, stukken boom noem het maar op. Aangezien ik sowieso niet graag op stranden lig vind ik het natuurlijk mooier om de ongerepte stranden te zien. Het liefst zonder bedjes, parasols en verkopers van zonnebrilletjes ๐Ÿ˜Š.

Video Bluff-beach

Metershoge golven beuken op de kust.
Met babbi aan de wandel.
Surfdude zonder knotje.
Wachten op de golf.
Duiken !!
Bluff-road door de jungle. Leuk om over te wandelen.
Shoeflower langs Bluff-road.
Leuk doorkijkje.
Hotel aan zee.
Onze vlag is er weer bij ๐Ÿ˜Š.
Killer waves ๐ŸŒŠโ˜ ๏ธ.
Ongerepte stranden met weinig toerisme.
Strandhuisje only the lonely.
Mooie foto met een drone gemaakt.
Bocas del Toro.

Vrienden van Dutch Traveljunk

Loop eens binnen bij de vrienden van Dutch Traveljunk. Lekker gezellige restaurantjes en kroegjes. Altijd wel wat te doen ๐Ÿ™‚