La Fortuna & Arenal Volcano National Park, Costa Rica 🇨🇷

Grensovergang Sixaola Panama-Costa Rica

Nadat we met een busje in de haven waren opgehaald stuitten we een half uur later op een demonstratie op een brug. Iedereen moest te voet verder want verkeer werd niet doorgelaten. Alle koffers moesten dus van het dak af en een kilometer verder op weer op het dak van een ander busje vastgemaakt worden. Arme backpackers. Een kilometer lang zeulen met hun zware backpack. Onze koffers hadden gelukkig wieletjes 😊.

Dinky-toy

Onze dinky-toy stond al klaar. Gelukkig was er niet ingebroken. Je weet maar nooit wat er had kunnen gebeuren als je eventjes drie dagen weg bent. We gingen even tanken voordat we de lange trip naar La Fortuna, Arenal gingen maken. Leuk detail: de vrouwelijke pompbediende bewaarde haar wisselgeld op de benzinepomp. Bij ons zou dit binnen de minuut verdwenen zijn 😂.

I.v.m. een staking moesten we helemaal te voet de brug over.
Demonstratie van de gele hesjes.
Het wisselgeld ligt gewoon klaar op de benzinepomp.
Bewijs dat alle covid-papieren in orde zijn en dat ik de grens over mag.
Grens Panama-Costa Rica 🇨🇷

Arenal vulkaan

We kwamen steeds meer in de richting van la Fortuna want in de verte zagen we al de Arenal vulkaan. We kwamen nu in het meest toeristische gebied van Costa Rica. Hier was het meeste te doen. Het grootste deel van het nationaal park is begroeid met nevelwoud en regenwoud, rijk aan plant- en diersoorten, rivieren, watervallen en warmwaterbronnen. De Arenal staat in de top 10 van meest actieve vulkanen. De laatste keer dat ie knalde was in 2010. Sinds die tijd rookt ie als een ketter. Het park wordt veel bezocht door toeristen vanwege de voortdurende vulkanische activiteit van de Arenal. Vooral ’s nachts zijn de kleine uitbarstingen van de vulkaan zeer spectaculair om te bekijken. Maar als je de hele dag in touw bent geweest ben je blij dat je op tijd in je nest ligt. Dit feestje hebben we dus gemist. Overigens is de klim niet zonder gevaren. Vijf jaar geleden raakten nog een aantal provinciegenoten gewond bij een uitbarsting.

Arenal vulkaan gezien vanuit het dorpje La Fortuna.
Arenal vulkaan.

Overnachten bij een kippenboer 🐓

We overnachtten bij een kippenboer. Met de opbrengst van de verkoop van 1000 eieren per dag had hij wat kamers verbouwd die hij verhuurde. ‘s Morgens maakte ik een rondje door de tuin en gilde heel enthousiast:” Angelicaaaa, kom kijken, een wilde papegaai”. Met de tandenborstel nog in haar mond stond ze naast me. De papegaai begon toen wat Spaanse woordjes te praten. Dit was geen wilde papegaai maar hij hoorde bij het boeren gezin. De papegaai had me blij gemaakt met een dode mus.

Ons verblijf bij de kippenboer.
Het kiezelstraatje naar de kippenboer.
Grote Amazone papegaai in de tuin van de boer.
Grote Amazone papegaai.

Vogeltjes 🦜 en viervoeters 🦝

We kwamen heel wat beestjes tegen in deze omgeving. Kijk hieronder. De namen heb ik uiteraard moeten googlen maar die vergeet ik niet meer 😊.

Franje-amazilia (kolibrie).
Groene leguaan.
Zwartkeel Mango (kolibrie).
Breedsnavelmotmot.
Witsnuitneusbeertjes.
Witsnuitneusbeertje.

Hanging bridges Mystico Arenal

En toen zaten we ineens in een toeristisch gebied. Zo’n halve Amerikaanse enclave. Toen ik hier in 2006 voor het eerst was stonden er een paar hotels en waren er drie of vier restaurantjes. In 2014 was ik hier voor de tweede keer en waren het er al veel meer. Maar nu zien we tussen de Amerikanen de Costa Ricanen niet meer 😂. Het eten is nu ook American style. Over de groenten zie je nog ketchup en we konden gerust één flesje cola voor ons beiden bestellen zonder dorst te lijden. Voor ons zat een vrouw die al aan haar derde burgertje bezig was. Ze was bezig met de voorrondes van de Costa Ricaanse kampioenschappen “hoe maak ik van drie onderkinnen één grote”. Zo te zien zat ze aardig op koers. Het vet drupte vanuit haar linkermondhoekje linea recta haar medium cola in. Normaal wil ik nog wel eens binnensmonds een fatshamende opmerking maken. Mijn vader was daar overigens wereldkampioen in. Al jaren trouwens. Ik heb het deze keer maar gelaten. Ze had al genoeg op haar bordje liggen.

Het was wel even een verschil met gisteren in ons hostel in Panama waar de surfdudes ook bleken te beschikken over een yoga-mentaliteit. Hier werden de vrouwtjes van ons hostel geleerd hoe ze moesten yoga-en. Met veel handopleggingen viel me op. In ‘ondersteunende’ zin dan.

Lekker yoni doen met biologische herbals en als het niet te veel werk was geweest wellicht een buttholesunning er op volgend. Ik wil niet de bewaker van de goede smaak uithangen maar dan zit ik toch liever hier. Gisteren gingen we naar de Mistico hanging bridges in Arenal. We betaalden 27$ entree per persoon. 27$ voor in twee uur tijd over een paar bruggen te mogen lopen. In eerste instantie dachten we dat we mede-eigenaar waren geworden van dit park. Dat we een stukje land hadden gekocht of zo. Nee hoor. Helaas pindakaas. Dit park waar ik 16 jaar geleden nog voor nop binnen kwam was nu opgekocht door een Amerikaanse investeerder en die willen geld zien. Het park an sich was natuurlijk heel mooi en bij iedere brug stond een Costa Ricaantje die ons een goedendag wenste. Heel lief. We hadden genoeg te babbelen want we waren twee leuke mensen tegen gekomen. Marco en Audrey uit Amsterdam. Twee landgenoten die net als wij jaren geleden de grens waren overgehupt. Wij naar de Selfkant voor het lekkere weer. Zij naar Malaga voor het goedkope bier 😇. Vandaag trekken we weer verder door dit mooie land. Fijne dag mensen ! ☀️

Hanging bridges.

Video luiaard.

Drievingerige luiaard.
Midden-Amerikaanse Agoeti.
Zware Amerikaanse afdankertjes zie je hier overal.

Bloemen 🌺 & Planten 🪴

Engelentrompet.
Heliconia psittacorum.
Bananenplant.
Geluksplanten.

Vrienden van Dutch Traveljunk

Loop eens binnen bij de vrienden van Dutch Traveljunk. Lekker gezellige restaurantjes en kroegjes. Altijd wel wat te doen 🙂

Local’s, Sittard

Eetcafé San Blas, Schin op Geul

Café the Groove, Sittard

Gastrobar Olijf, Sittard

Restaurant MEDS

2 gedachten over “La Fortuna & Arenal Volcano National Park, Costa Rica 🇨🇷

1. Heel mooi reisverslag, foto’s en video’s
    Wat een prachtige bloemen, planten en